برنامه نویسی به زبان ارلنگ

ارلنگ زبان برنامه نویسی تابعی و همروند است

برنامه نویسی به زبان ارلنگ

ارلنگ زبان برنامه نویسی تابعی و همروند است

برنامه نویسی به زبان ارلنگ

در این وبلاگ مطالب مربوط به ارلنگ و الیکسیر منتشر خواهد شد

  • ۱
  • ۰

از آنجایی که زبان الکسیر برروی VM ارلنگ نصب می گردد ابتدا باید ارلنگ را نصب کنیم. برای اینکار ابتدا خط زیر را به فایل /etc/apt/sources.list اضافه می کنیم:

deb http://packages.erlang-solutions.com/debian wheezy contrib

پس از آن کلید عمومی مخزن ارلنگ را وارد می کنیم:

wget http://packages.erlang-solutions.com/debian/erlang_solutions.asc

sudo apt-key add erlang_solutions.asc && rm erlang_solutions.asc

با استفاده از کامند زیر مخزن لینوکس خود را برروز رسانی می کنیم:

sudo apt-get update

و حال ارلنگ را نصب می کنیم:

sudo apt-get install erlang-mini

پس از نصب ارلنگ نیاز به نصب الکسیر داریم. برای این کار باید سورس کد آن را دریافت و کامپیال کنیم. اینکار را با استفاده از فرامین زیر انجام می دهیم:

git clone https://github.com/elixir-lang/elixir.git

 cd elixir

 make clean test

 sudo make install

 برای راحتی کار بهتر است آدرس فایل های اجرایی الکسیر را در مسیر لینوکس خود اضافه کنید. کافی است فایل زیر را ویرایش و خط پس از آن را به آن بیافزایید:

.profile 

export PATH="$PATH:/home/pi/elixir/bin"

لازم به ذکر است فایل مذکور در پوشه کاربری وجود دارد برای ورود به این پوشه کافیست دستور زیر را وارد کنید:

cd ~

  • ۹۴/۰۴/۱۲
  • مهدی حسینی مقدم

Elixir

Raspberry Pi

نظرات (۲)

  • مرتضی جهانگرد
  • با سلام ، واقعا لذت بردم مطالب شما رو خوندم و به معنای واقعی خداوقت و اجرتون با خدا
    یاید بگم مطالب شما متاسفانه زیادی برای کشور ما سنگینه
    و اینجا خیلی ها تازه دارن میرن طرف پایتون و جانگو  و باید سالهای طولانی انتظار بکشیم که بیان طرف فانکشنال ها بخصوص ارلنگ قدرتمند و الکسیر زیبا
    من به شخصه عاشق الکسیر هستم ، کد زیر رو در جاوا در نظر بگیرین
    boolean func(int val){
        if(val==1){
            return true;
        }else{
            return false;
        }
    }

     حالا همین کد تو الکسر :
    def func x do
        x==1
    end

    که از این ساده تر میشه اگه داخل ماژول استفاده نکنین :
    func=fn x -> x==1 end



    واقعا زیبا نیست ؟  7 خط در جاوا میشه و در الکسیر خیلی خیلی ساده میشه کارتون و کدتون هم شیک تمیز و خوانا

    تنها مشکل من با الکسیر در حجم بالای واسبتگی هاش هست
    که اگر بخوایین در فئونیکس هم استفاده کنید ب حدود 415 مگابایت فضا احتیاج دارین علاوه بر ماشین BEAM و.. باید نود جی اس و .. هم نصب بشن
    در صورتی که تو مابقی خیلی کمه مثلا نود جی اس فوق فوقش 50 مگ باید نصب بشه و بعد راحت میتونید کار کنید :(
    در کل اگر مشکل این حجم بالای وابستگی نباشه من همه کارامو با الکسیر میکنم ، البته باید این حقیقت رو هم قبول کرد نود جی اس در مقابل الکسیر یا ارلنگ دقیقاً شبیه یه اسباب بازی هست
    پاسخ:
    سلام
    خیلی ممنون از کامنت شما. انرژی خوبی بهم داد
    الکسیر در حال رشد و بالغ شدن هست و نسخه به نسخه بهتر میشه. فونیکس بنظرم جای ریلز روبی رو خواهد گرفت. زباهای فانکشنال به ریاضات لاندا بسیار به منطق نزدیکن و حرف شما درسته که نه تنها زیبا بلکه خوانا تر میشه توشون کد زد. 
    الکسیر خیلی از ایرادات ارلنگ رو برطرف کرده و اکوسیستم بهتری هم ایجاد کرده هرچند من چون علاقه خاصی به Prolog دارم ارلنگ رو کمی ترجیح میدم.
  • مرتضی جهانگرد
  • با سلامی دوباره نمیدونم چرا کامنت شما به دست من نرسیده درحالی که ایمیل خودمو اینبار صحیح وارد کرده بودم. بله من هم و خیلی ها همین حدسو میزنن و به احتمال خیلی قوی rails جای خودشو به فئونیکس بده ، البته باید قبول کرد الکسیر برای اکثریت واقعا زبانی پیچیده هست و اکثر جاهایی که دیده ام چه ایرانی چه خارجی از پیچیدگی زیاد این زبان بخصوص برای برنامه نویسانی که خیلی وقته با شی گرایی جلو رفتن و قالب ذهنی حل مسئله بر اساس شی گرایی درشون شکل گرفته ناله کردند ، ولی در کل باید بگم الکسیر بی نظیره
    ورود من هم به دنیای جذاب فانکشنال با الکسیر شروع شده و تو فانکشنال تازه واردم و خیلی وقت ها دود از سرم بلند میشه ولی باید بگم برنامه نویسی فانکشنال به مراتب زیباتر از شی گرایی هست و سرعت کدنویسی واقعا در فانکشنال ها بالاتره و پیشنهاد میکنم حتما این لینک رو کامل مطالعه کنید :
    https://venturebeat.com/2015/12/18/pinterest-elixir/
      در مورد ارلنگ باید بگم من هم با شما هم دل هستم و ای کاش دانش من در برنامه نویسی فانکشنال و از طرفی وقت به حدی بود که بتونم ارلنگ رو کامل قورت بدم . الکسیر درسته بعضی از مشکلات ارلنگو حل کرده ولی بازم باید قبول کرد به خود ارلنگ نمیرسه و در تست هایی که بعضی از دوستان گرفته ان آخرسر ب این نتیجه رسیدن الکسیر گاهی اوقات پرفورمنس مشابهی با ارلنگ نداشته.
    راستی در سایت iranonrails فانکشنال کار زیاد هست و دوست دارم شما هم در جمع ما باشین تا از تجربیات شما استفاده کنیم اونجا .
    یادم نرفته خیل بسیاری زیادی از برنامه ویس ها حتی در حد بسیار ابتدایی مفاهیم فانکشنال مشکل دارن چه برسه وارد اکوسیستم یکی از این زبان ها بشن و یکی هم خود من هستم اگر ممکن باشه مفاهیم ابتدایی برنامه نویسی به فانکشنال رو هم بیان کنید تا استفاده ببریم واقعا عده زیادی دعاگوی شما میشن

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی